STEM’le Çocuklar Analitik Düşünmeyi Öğreniyor

Dünyanın gelişmiş ülkelerinde okul öncesi eğitimden üniversiteye kadar öğrencilerin analitik ve problem çözme becerilerini geliştiren STEM modeli, Türkiye’de de gelişmeye devam ediyor.
Fischertechnik Türkiye Distribütörü Eduplay öncülüğünde geçtiğimiz yıl ilki düzenlenen “Özgün Stem Materyalleri” yarışması bu yılda 42 projenin katılımı ile gerçekleşti.
Fischertechnik eğitici oyuncak materyalleri ile hazırlanan ve toplam 15 okulun katıldığı yarışmada projeler arasında; güneşe göre yön çeviren evden, sensor ile açılan tek taraflı köprülere, kahve yapma makinasından, engelsiz sandalyeye kadar birçok icat yer aldı.
Çocukların STEM eğitimi ile kazanımlarının ve değerlendirme yeteneklerinin nasıl daha verimli hale getirilebileceğinin ispatı niteliğini taşıyan yarışma, hayaller ile birlikte ufukları da genişletiyor.
Yarışmada ortaokul seviyesinde 6.sınıf öğrencisi Bengisu Şenbaş güneşin hareketine göre yönünü çeviren ve güneşten faydalanılan zamanı arttıran “Günebakan Ev” projesi ile ve lise seviyesinde de 9. Sınıf öğrencisi Şerife Zobu renk sensörleri ve hareket mekanizmalarıyla“Hidro Transport” icatları birinci oldu.
Okul öncesi öğretmenler arası yapılan değerlendirmede de Öğretmen Yasemin Gürüryılmaz çocukların tek bir görsel üzerinde 4 mevsimi, büyük küçük kavramını, renkleri ve tonlarını öğrenebilecekleri “Çevre Dostu Akıllı Ev” ve Öğretmeni Nesrin Arslan iki farklı tema ile hem uzayın hem dünyamızın detaylı olarak çocuklara rahatlıkla anlatılabilmesine olanak sağlayan“Kırmızı Başlıklı Kız ve Astro’nun Uzay Yolculuğu” projesi ödüle layık görüldü.
STEM’le Çocuklar Analitik Düşünmeyi Öğreniyor
Yarışma, STEM eğitimi ile çalışma yapan yetenekli öğrencileri tespit ederek, araştırma ve geliştirme sonuçlarına dayalı, çözüme yönelik icat yapabilen, inovasyona açık, tutarlı düşünen bireyler yetişmesine zemin hazırlanmasının amaçlanıyor.
Türkiye’deki eğitim sistemine uygulamalı eğitim konusunda STEM’in adapte edilmesinin çıkış noktaları olduğunu söyleyen Edu Play Genel Müdürü Kerem Bostan, ‘’Çocukların teoride gördüğü dersleri bu materyallerle uygulaması çocukların ileride analitik düşünceyi hayatının her alanında kullanabilmesi adına büyük önem taşıyor. Bir problemi farklı açılardan irdeleyerek çözüme ulaştırması ve bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik dinamikleri arasında bağ kurması üretkenliğini artırıyor. Her yönden birleşebilen materyallerle hayal gücünde neyi canlandırıyorsa bunları hayata geçirebiliyorlar. Çocukların üretecekleri cihazlar sadece hayal güçleriyle sınırlı’’ dedi.
‘’Japonya’da da var Suudi Arabistan’da da’’
ABD’de 5 bin okulda Fischertecknik ürünlerinin derslerde kullanıldığını söyleyen Bostan sözlerini şöyle sürdürdü:
‘’İngiltere, Japonya ve Güney Kore’de ders programlarında STEM modeli var. Hatta Çin’de ve Suudi Arabistan’da toplamda 100 bin öğrenci bu materyallerle okulda eğitim alıyor. Türkiye’de ise Milli Eğitim Bakanlığı müfredatına uygun her yaş grubuna özel öğrenci kitabı, müfredat entegrasyon kitabı ve yıllık ders planı gibi içerikler hazırladık. Eğitim setlerinin içerikleri ders içi uygulamalar ve ders dışı aktivite olan kulüp mantığıyla hazırlandı. Okul öncesinden üniversiteye kadar her seviyeyi kapsayan eğitim setlerimiz var.’’